Часто підприємці, керівники говорять про мотивацію персоналу та її важливість у підвищенні ефективності роботи. І так само часто найбільшу увагу звертають на мотивацію фінансову.
Насправді фінансова мотивація важлива, але виникає питання: чому її схеми не завжди спрацьовують?
Про це розповідає Катерина Дудка, консультантка з ефективності Консультаційного центру АВМ, спеціально для журналу «Молоко і ферма» № 2 (81), квітень, 2024.
На мою думку, фінансова мотивація не завжди спрацьовує і тут є дві глибинні причини:
Отже, розберемо ці причини глибше.
Сучасні дослідники, експерти, бізнес-тренери, базуючись на різних теоріях психології мотивації, часто називають мотиватором дій людини — потребу в щасті.
Щастя як збірний образ потреб показує, що у кожної людини і на кожному життєвому етапі «своє щастя». І воно не настане, якщо якогось компоненту не вистачатиме.
Для «повного щастя» має скластися пазл щонайменше з чотирьох компонентів:
Як на мене, ці сучасні викладки потреб перекликаються із базовими теоріями. Слід зауважити, що ці чотири компоненти мають задовольнятися не послідовно, а одночасно і по спіралі.
Зрозуміло, що людина задовольняє свої потреби не лише за допомогою роботи (в широкому сенсі цього слова). Втім, якщо міркувати з точки зору роботодавця, то теж слід враховувати усі складові.
Фізична складова
У більшості випадків її можна задовольнити за допомогою заробітної плати, інших матеріальних благ на користь працівників. Тут також слід подбати про:
Матеріальна мотивація тісно прив’язана до ринку
Для кожної позиції (посади) існує ринок та ринкова винагорода. Працівники стежать за тим, яка заробітна плата на їхні позиції в країні та регіоні. Відповідно працедавець теж має стежити та забезпечити винагороду за роботу на відповідній позиції — як мінімум середню по ринку.
Для людини важливе розуміння, що її робота оцінюється на рівні ринку праці — як у плані матеріальному, так і в плані визнання.
Повна версія статті "Мотивація персоналу: базові принципи і жодного єдиного для всіх часів та обставин рецепту" у журналі «Молоко і ферма» № 2 (81), квітень, 2024, або за посиланням на сайті MilkUa.info.