Часто підприємці, керівники говорять про мотивацію персоналу та її важливість у підвищенні ефективності роботи. І так само часто найбільшу увагу звертають на мотивацію фінансову.

Насправді фінансова мотивація важлива, але виникає питання: чому її схеми не завжди спрацьовують?

Про це розповідає Катерина Дудка, консультантка з ефективності Консультаційного центру АВМ, спеціально для журналу «Молоко і ферма» № 2 (81), квітень, 2024.

На мою думку, фінансова мотивація не завжди спрацьовує і тут є дві глибинні причини:

  1. Недостатнє розуміння природи мотивації людини і, як наслідок, перекоси в бік грошової винагороди та практично повне ігнорування інших потреб персоналу (саме в робочому середовищі), які не пов’язані із заробітною платою.
  2. Недостатнє розуміння або недооцінення базових принципів фінансової мотивації.

Отже, розберемо ці причини глибше.

Сучасні дослідники, експерти, бізнес-тренери, базуючись на різних теоріях психології мотивації, часто називають мотиватором дій людини — потребу в щасті.

Щастя як збірний образ потреб показує, що у кожної людини і на кожному життєвому етапі «своє щастя». І воно не настане, якщо якогось компоненту не вистачатиме.

Для «повного щастя» має скластися пазл щонайменше з чотирьох компонентів:

  • фізичний (здоров'я, тепло, їжа, одяг, дах над головою); потреба жити нормально, достойно, шикарно — у кожного свій рівень;
  • емоційний — потреба спілкуватися, любити;
  • інтелектуальний — потреба розвиватися та самовиражатися;
  • духовний — потреба залишити слід після себе.

Як на мене, ці сучасні викладки потреб перекликаються із базовими теоріями. Слід зауважити, що ці чотири компоненти мають задовольнятися не послідовно, а одночасно і по спіралі.

Зрозуміло, що людина задовольняє свої потреби не лише за допомогою роботи (в широкому сенсі цього слова). Втім, якщо міркувати з точки зору роботодавця, то теж слід враховувати усі складові.

Фізична складова

У більшості випадків її можна задовольнити за допомогою заробітної плати, інших матеріальних благ на користь працівників. Тут також слід подбати про:

  • робоче місце — забезпеченість усім необхідним для роботи, зручність, безпечність;
  • облаштування простору для відпочинку (обідня перерва, технологічні перерви тощо);
  • за можливості та необхідності забезпечення житлом, доїзд до робочого місця тощо.

Матеріальна мотивація тісно прив’язана до ринку

Для кожної позиції (посади) існує ринок та ринкова винагорода. Працівники стежать за тим, яка заробітна плата на їхні позиції в країні та регіоні. Відповідно працедавець теж має стежити та забезпечити винагороду за роботу на відповідній позиції — як мінімум середню по ринку.

Для людини важливе розуміння, що її робота оцінюється на рівні ринку праці — як у плані матеріальному, так і в плані визнання.


Повна версія статті "Мотивація персоналу: базові принципи і жодного єдиного для всіх часів та обставин рецепту" у журналі «Молоко і ферма» № 2 (81), квітень, 2024, або за посиланням на сайті MilkUa.info.