Заглибимось у понятійні питання найбільш використовуваних у світі підходів до управління ефективністю за цілями — OKR та KPI. Детально про ці поняття розповідає Катерина Дудка, консультантка з ефективності Консультаційного центру АВМ, спеціально для журналу «Молоко і ферма» № 3 (82), червень 2024.

Почнемо з абревіатур — OKR та KPI.

OKR  —  Objectives  Key  Results,  де  Objective  —  це  глобальна мета чи амбіційна ціль, яка показує, до чого прагне  або  що  хоче  змінити  компанія/людина  за  той  чи інший період часу. Key Result — ключовий результат стосовно Objective. Він показує як, якими етапами та з якими проміжними і кінцевими результатами компанія/людина  просувається  до  глобальної  мети,  метрики просування. 

KPIКey Рerformance Іndicators — індикатори або показники,  що  характеризують  (оцифровують)  ефективність і, як правило, мова йде про ефективність процесів та персоналу.

З одного боку, поняття схожі по суті, тому що і в одному й в іншому випадку йдеться про системи постановки цілей та оцифрування результатів. Усе ж, з іншого боку, рівні цілей та результатів дещо різні.

Отже в чому різниця між OKR і KPI? Ці два підходи відрізняються кількома ключовими параметрами (див. схему 1), зокрема перший стосується постановки та моніторингу стратегічних цілей, а другий — результатів рутинних процесів діяльності компанії.

Популярність  OKR  зросла  завдяки  відомим  прикладам,  таким  як  OKR  від  Microsoft1,  посібнику  OKR  від  Google,  широко  поширеній  практиці  проєктного  менеджменту — в консалтинзі, ІТ-бізнесі тощо.

Є цікаві книги — бізнес-бестселери про застосування OKR, наприклад: «Міряй важливе. OKR: простий метод вирости  вдесятеро»2  легендарного  венчурного  капіталіста Джона Дора, «Порядок у хаосі. Метод Objective and Key Results (OKR)» Костянтина Коптєлова.

Тому часто в статтях, блогах та на конференціях стали звучати думки, що методика KPI — це застарілий підхід і від нього слід відмовлятися. Насправді це дещо різні підходи і вони можуть використовуватися як єдиний інструмент постановки та моніторингу цілей в компанії, так і паралельно для різних задач, доповнюючи один одного.

Отож,важливо розуміти мету використання (чого хочемо досягти, запроваджуючи той чи інший або обидва підходи) та відмінності між OKR і KPI:

• OKR — це про амбіції, які мають сприяти прориву в бізнесі;

• KPI — це про рутинне операційне планування і розвиток та утримання планових позицій.

Упроваджуючи обидва підходи в компанії, важливо щоб усі учасники розуміли їхні відмінності та особливості, зокрема — кінцеву ціль кожного з них.

Найчастіше OKR окремо використовують у компаніях з проєктною діяльністю (ІТ, консалтинг, маркетингові агентства тощо), проте і в інших сферах дана методика підтвердила свою дієвість. Наприклад, цю методику використовує Укрзалізниця.

OKR та КРІ паралельно використовують у різних бізнесах: OKR — для виділення амбітних проривних проєктів (наприклад інвестиційних чи трансформаційних), КРІ — для встановлення та моніторингу цілей операційної діяльності (по виробництву, доходах, витратах), а також для використання цих показників у розрахунку винагороди працівникам.

Обидва підходи є інструментами перенесення стратегічних цілей та задач на операційний рівень і допомагають їх виконанню.

 Більш детально про  OKR та KPI читайте за посиланням на сайті Milkua.info або у журналі «Молоко і ферма» № 3 (82), червень 2024.