Заглибимось у понятійні питання найбільш використовуваних у світі підходів до управління ефективністю за цілями — OKR та KPI. Детально про ці поняття розповідає Катерина Дудка, консультантка з ефективності Консультаційного центру АВМ, спеціально для журналу «Молоко і ферма» № 3 (82), червень 2024.
Почнемо з абревіатур — OKR та KPI.
OKR — Objectives Key Results, де Objective — це глобальна мета чи амбіційна ціль, яка показує, до чого прагне або що хоче змінити компанія/людина за той чи інший період часу. Key Result — ключовий результат стосовно Objective. Він показує як, якими етапами та з якими проміжними і кінцевими результатами компанія/людина просувається до глобальної мети, метрики просування.
KPI — Кey Рerformance Іndicators — індикатори або показники, що характеризують (оцифровують) ефективність і, як правило, мова йде про ефективність процесів та персоналу.
З одного боку, поняття схожі по суті, тому що і в одному й в іншому випадку йдеться про системи постановки цілей та оцифрування результатів. Усе ж, з іншого боку, рівні цілей та результатів дещо різні.
Отже в чому різниця між OKR і KPI? Ці два підходи відрізняються кількома ключовими параметрами (див. схему 1), зокрема перший стосується постановки та моніторингу стратегічних цілей, а другий — результатів рутинних процесів діяльності компанії.
Популярність OKR зросла завдяки відомим прикладам, таким як OKR від Microsoft1, посібнику OKR від Google, широко поширеній практиці проєктного менеджменту — в консалтинзі, ІТ-бізнесі тощо.
Є цікаві книги — бізнес-бестселери про застосування OKR, наприклад: «Міряй важливе. OKR: простий метод вирости вдесятеро»2 легендарного венчурного капіталіста Джона Дора, «Порядок у хаосі. Метод Objective and Key Results (OKR)» Костянтина Коптєлова.
Тому часто в статтях, блогах та на конференціях стали звучати думки, що методика KPI — це застарілий підхід і від нього слід відмовлятися. Насправді це дещо різні підходи і вони можуть використовуватися як єдиний інструмент постановки та моніторингу цілей в компанії, так і паралельно для різних задач, доповнюючи один одного.
Отож,важливо розуміти мету використання (чого хочемо досягти, запроваджуючи той чи інший або обидва підходи) та відмінності між OKR і KPI:
• OKR — це про амбіції, які мають сприяти прориву в бізнесі;
• KPI — це про рутинне операційне планування і розвиток та утримання планових позицій.
Упроваджуючи обидва підходи в компанії, важливо щоб усі учасники розуміли їхні відмінності та особливості, зокрема — кінцеву ціль кожного з них.
Найчастіше OKR окремо використовують у компаніях з проєктною діяльністю (ІТ, консалтинг, маркетингові агентства тощо), проте і в інших сферах дана методика підтвердила свою дієвість. Наприклад, цю методику використовує Укрзалізниця.
OKR та КРІ паралельно використовують у різних бізнесах: OKR — для виділення амбітних проривних проєктів (наприклад інвестиційних чи трансформаційних), КРІ — для встановлення та моніторингу цілей операційної діяльності (по виробництву, доходах, витратах), а також для використання цих показників у розрахунку винагороди працівникам.
Обидва підходи є інструментами перенесення стратегічних цілей та задач на операційний рівень і допомагають їх виконанню.
Більш детально про OKR та KPI читайте за посиланням на сайті Milkua.info або у журналі «Молоко і ферма» № 3 (82), червень 2024.