"Завершуючи нашу серію статей про ключові принципи управління персоналом, хочу звернутись до, на перший погляд, зрозумілого питання навчання персоналу", - зауважує Катерина Дудка, консультантка з ефективності Консультаційного центру АВМ, у підготовленій статті спеціально для журналу «Молоко і ферма» № 6 (85), грудень, 2024.
Отож, всі усвідомлюють, що навчання персоналу є важливим і що від того, чи навчений персонал, залежить його ефективність та успішність ферми. Інвестування в навчання персоналу є не лише важливим фактором утримання кадрів, а й ключем до підвищення продуктивності роботи та сталого розвитку підприємства. Постійне навчання сприяє адаптації до змін у галузі, розвитку навичок і створенню мотивованої команди.
На кожному підприємстві, так чи інакше, працівників навчають: показують робоче місце, ознайомлюють з ключовими нормативними документами, процедурами, розповідають та показують, як виконувати процеси, користуватися обладнанням, програмним забезпеченням, які ключові показники ефективності процесів та персональні показники працівника.
За новими працівниками закріплюють наставників, для діючих працівників проводиться навчання при запровадженні нових технологій чи обладнання на фермі. Більшість підприємств відправляє працівників на програми підвищення кваліфікації, заохочує проходити онлайн курси тощо. В чому ж питання?
Питання в тому, чи управляємо ми цим процесом? Насамперед під управлінням маю на увазі — процес, правила та процедури, задіяні інструменти та технології, людей, дані, аналітику, оцінку ефективності. Як би це банально звучало, але не можна управляти тим, що не можна порахувати.
Ви запитаєте, а до чого тут тема статті? До того, що ключ до балансу витрат підприємства на навчання персоналу лежить саме у площині управління процесом. А це означає, що потрібно розуміти процес та його учасників, документувати та обліковувати витрати зокрема й на навчання персоналу, визначати вплив навчання на ефективність працівників, ферми, підприємства. Робити це одночасно і просто і складно, втім однозначно — це варто робити, щоб управляти.
Збалансування витрат на навчання співробітників і його вплив на ефективність бізнесу передбачає стратегічне планування (перепрошую, але я знову «про своє» — про важливість чіткої стратегії, періодичне стратегічне планування, донесення стратегії до персоналу і на цьому я наголошую у кожній статті серії, повний перелік яких подається в кінці цього матеріалу. Витрати на навчання — це інвестиція попри те, що здебільшого в фінансовому обліку вони класифікуються як операційні витрати. Тому, щоб забезпечити плідну віддачу від таких інвестицій, їх слід добре планувати, обраховувати, аналізувати ефективність та окупність. Не менш важливим є зв’язок навчання персоналу зі стратегією в ключі забезпечення реалізації проєктів розвитку та трансформації, на які вам потрібні будуть нові знання та навички.
Почніть із визначення ключових навичок, необхідних для розвитку компанії та організаційного зростання (схема 1). Зосередьте навчання на сферах, які безпосередньо впливають на продуктивність і ефективність. Наприклад, інвестиції в навчання співробітників повноцінному використанню програмного забезпечення з управління стадом можуть оптимізувати процеси та збільшити продуктивність.
Формуйте, регулярно переглядайте та оцінюйте навчальні програми, щоб оцінити ефективність, і запотреби коригуйте їх. Зрештою, узгодження витрат на навчання з відчутними бізнес-результатами забезпечує оптимальне використання ресурсів і стабільне зростання.
Розробляючи План навчання, диференціюйте його за рівнями персоналу, оскільки, наприклад, для менеджера ферми в пріоритеті будуть так звані «м’які» навички, зокрема — комунікація, лідерство, то для працівників нижчої ланки управління, наприклад, операторів доїльної зали, — у пріоритеті будуть знання та навички щодо впливу їхньої роботи на здоров’я тварин та якість молока. Приклад такого розподілу, схематично, подається в табл. 1.
Хочу більш детально зупинитись на оцінці ефективності навчання персоналу.
Оцінку ефективності слід проводити як за результатами кожного навчального заходу (тести, атестації, форми зворотного зв’язку тощо), так і з огляду на загальний вплив процесу навчання на ефективність бізнесу, порівнюючи витрати на навчання із ростом ключових показників ефективності бізнесу та персональних показників роботи працівників.
Повна версія статті у журналі «Молоко і ферма» № 6 (85), грудень, 2024.
ТАКОЖ ЧИТАЙТЕ:
Мотивація персоналу: яке місце фінансової складової?
Методики управління ефективністю: ОКR проти КРІ